Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
29.04.2024
poniedziałek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Cukiernia M&K
Debic
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Prezentujemy obiekty
Budżet wstępny (1)


Zobaczcie państwo:
Gastronomia krok po kroku
Budżet wstępny (2)
Budżet wstępny (3)

Czy mój pomysł na działalność gastronomiczną jest dobry? Ile pieniędzy trzeba zainwestować? Ile można zarobić?

Precyzyjną odpowiedź na te pytania otrzymamy dopiero po rozpoczęciu działalności – przyniesie nam ją rzeczywistość. Jednak przygotowanie wstępnego budżetu działalności gastronomicznej pozwoli na wstępne szacunkowe określenie kosztów oraz rezultatów. Dobrze przygotowany budżet daje wiele korzyści:

  • Pozwala uniknąć wielu błędów będących wynikiem przybliżonych kalkulacji „na serwetce”

  • Zachęca do głębszych przemyśleń na temat koncepcji i realizacji pomysłu

  • Zmusza do zastanowienia się nad szczegółami działalności i przyjęcia założeń

  • Przeprowadzenie kilku wariantów budżetu – pozytywnych i negatywnych określa zakres wyników finansowych (największe ewentualne straty i zyski)


Typowy budżet składa się z następujących części:

  • Wycena inwestycji

  • Kalkulacja jednorazowych kosztów otwarcia

  • Prognozowanie wyników finansowych działającej restauracji

Wycena inwestycji

Główne działy tej części budżetu to koszty:

  • Kupna lokalu

  • Robót budowlanych

  • Wyposażenia w sprzęt stacjonarny (urządzenia kuchenne, wyposażenie sali, sprzęt komputerowy)

Czyli te, które podlegają amortyzacji.

Wielkość inwestycji jest istotna ze względu na nasze możliwości finansowe oraz stanowi podstawę oceny opłacalności działalności. Odpis amortyzacji w comiesięcznym rachunku zysków i strat może również stanowić istotną pozycję wpływającą na wielkość płaconego podatku.

Aby móc określić wielkość inwestycji potrzebujemy znać, choćby szacunkowo, koszty adaptacji lokalu oraz jego wyposażenia. Dlatego, już we wczesnej fazie budżetowania projektu dobrze jest skontaktować się z firmą budowlaną, projektantem technologii oraz z dostawcą sprzętu stacjonarnego, aby móc ocenić szacunkowe koszty. Dla przykładu koszty wyposażenia małego lokalu gastronomicznego w sprzęt stacjonarny mogą wynieść od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od zastosowanej technologii (sam piec konwekcyjny średniej jakości to wydatek rzędu kilkunastu tysięcy złotych).

Kalkulacja jednorazowych kosztów otwarcia

Oprócz inwestycji, którą trzeba ponieść przed otwarciem lokalu, nie można zapominać o innych kosztach, które nie podlegają amortyzacji, lecz mogą również stanowić istotny koszt do uwzględnienia w budżecie. Są to wszystkie wydatki, które musimy ponieść przed otwarciem lokalu. Najważniejsze z nich to:

Koszty wyposażenia:

  • Wyposażenie w sprzęt drobny kuchenny, zastawę stołową, sztućce, itp.

  • Wyposażenie w sprzęt biurowy (teczki, sejf/kasetka na pieniądze, kalkulator, meble biurowe, itp.)

  • Wyposażenie w urządzenia do utrzymania czystości

  • Projekty budowlane, instalacyjne, technologiczne, dekoratorskie (mogą stanowić część inwestycji)

  • Koszty mediów przed otwarciem (sprawdzenie, uruchomienie sprzętu, próby produkcyjne, telefon, itp.)

Koszty związane z personelem:

  • Koszty rekrutacji (na przykład ogłoszenia)

  • Badania lekarskie personelu

  • Koszt robocizny przed otwarciem restauracji

  • Szkolenie BHP


Koszty związane z surowcem:

  • Próby produkcyjne

  • Koszt pierwszego zatowarowania (konieczny, minimalny stan magazynowy „nigdy nie zostaje sprzedany”, więc stanowi jednorazowy koszt otwarcia)

Opłaty i inne koszty:

  • Koszt wprowadzenia HACCP (po otwarciu)

  • Usługi komputerowe (fiskalizacja kasy)

  • Koszty transportu

  • Wszystkie koszty operacyjne, które należy ponosić cyklicznie, zostaną ujęte w kosztach operacyjnych działalności, jednak należy pamiętać, że wiele z nich musi być poniesionych również na początku działalności (na przykład pozwolenie na alkohol, ubrania robocze, opłaty ZAIKS, itp…). Dlatego należy być przygotowanym finansowo na te wydatki.

Koszty marketingowe:

  • Badania rynkowe

  • Przeprowadzenie akcji reklamowej/ promocyjnej na otwarcie

  • Systemy komunikacji wewnątrz i na zewnątrz restauracji (karty menu, tablice, stojaki, ramki, cenniki, dekoracja stołów…)

  • Dekoracja lokalu zewnętrzna i wewnętrzna – odpowiednio do koncepcji

Jednorazowe koszty otwarcia traktowane są jako koszt restauracji. Restauracja zacznie przynosić zyski dopiero, gdy je „odrobimy”. Należy pamiętać o tym przy analizie wyników, tworząc odrębne stanowisko kosztowe dla kosztów otwarcia. W przeciwnym przypadku, zmieszają się one z rzeczywistymi kosztami bieżącymi działalności i utrudnią nam ocenę sytuacji.

Jan Mołoniewicz

O autorze:

Jan Marek Mołoniewicz jest praktykiem gastronomii oraz wykładowcą zarządzania na wyższych uczelniach, między innymi na SGGW, gdzie wykłada zarządzanie gastronomią na studiach podyplomowych. Prowadzi działalność doradczą dla menedżerów i właścicieli lokali gastronomicznych.
WWW: www.moja-gastronomia.com
e-mail: janmoloniewicz@wp.pl

Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.

 


 Wersja do druku         Poleďż˝ znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Rational Robvita Robot - Coupe LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000