Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
28.04.2024
niedziela
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Debic
Cukiernia M&K
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Prezentujemy obiekty
Budżet lokalu gastronomicznego (2)


Zobaczcie państwo:
Gastronomia krok po kroku
Budżet wstępny (1)
Budżet wstępny (3)

Prognozowanie wyników finansowych przyszłej restauracji. Sprzedaż i koszty surowca

Ta część budżetu jest najważniejsza a zarazem najtrudniejsza do wykonania. Aby można było prawidłowo przeprowadzić obliczenia należy wykonać kilka istotnych założeń wielkości sprzedaży i kosztów.

Typowy budżet przyszłej działalności powinien zawierać następujące dane:

  • Sprzedaż netto

  • Koszty

    • Surowca

    • Personelu

    • Operacyjne

    • Czynsz

    • Amortyzacja inwestycji

  • Zysk netto punktu sprzedaży przed opodatkowaniem (sprzedaż – koszty).

    Zwyczajowo budżety przygotowuje się w skali miesięcznej. Należy przy tym pamiętać, że:

    • Sprzedaż podlega zjawisku sezonowości – inaczej wygląda w lato, inaczej w zimie, inaczej w środku tygodnia, inaczej w weekendy. Najbardziej sezonowe są restauracje nastawione na turystów (sezonowość miesięczna) oraz na pracowników biur (słabsze weekendy oraz miesiące wakacyjne). Istnieje również sezonowość dzienna przydatna przy ustalaniu grafiku pracy personelu: kucharzy, kelnerów czy kierowców – dostawców pizzy.

    • Miesiące maja różną ilość dni, dni roboczych oraz świąt. Potrzebne jest dokładne określenie średniej ilości dni otwarcia restauracji.

    • Luty ma 28 dni kalendarzowych, czyli 10% mniej niż np. marzec, w niektóre dni świąteczne restauracja będzie zamknięta – warto to uwzględnić.

    • W budżecie należy ująć wartości sprzedaży i kosztów średniego miesiąca. Dla większej dokładności można każdy miesiąc policzyć osobno.

    • Każdy punkt sprzedaży potrzebuje czasu na rozkręcenie. Dlatego w pierwszych miesiącach działalności można oczekiwać niższej sprzedaży i podwyższonych kosztów. Im bardziej ruchliwe miejsce (dworzec kolejowy, centrum handlowe) i standardowa oferta, tym czas rozruchu powinien być krótszy. Okres podwyższonych kosztów jest bezpośrednio uzależniony od jakości personelu (rekrutacja, szkolenie, motywacja), od wdrożenia efektywnych systemów kontrolnych oraz od umiejętności wyciągania wniosków i reakcji przez kierownictwo restauracji.

    • Warto zrobić kilka symulacji zysku dla różnych, granicznych wielkości sprzedaży.

    Metody założeń wielkości sprzedaży

    Podstawowa metoda analizy konkurencji została już opisana w poprzednim artykule. Ilość potencjalnych klientów, współczynnik penetracji oraz średni rachunek dają dobra podstawę do wyliczenia wielkości sprzedaży. Dotyczy to obiektów gastronomicznych, które bazują swoją sprzedaż na spontanicznej wizycie indywidualnych klientów. Wiele restauracji, aby zwiększyć sprzedaż stosuje dywersyfikację swojej oferty.

    Oto kilka przykładów:

    • Organizacja imprez zamkniętych (bankiety)

    • Dowóz do klienta

    • Obsługa firm

    Jeśli osoba otwierająca lokal gastronomiczny nie ma doświadczenia w tych tematach ani przewidzianych konkretnych klientów, będzie jej bardzo trudno trafnie ocenić wielkość przyszłej sprzedaży w tak zdywersyfikowanej działalności. Można natomiast stwierdzić, że tam gdzie organizowane są imprezy dla dużych grup, z wcześniejszą rezerwacją, tam wymagane są wysokie nakłady marketingowe na reklamę, promocję i public relations. Choć czasami wystarcza kilka dobrych znajomości… Należy dodać, że rozruch takiej działalności z reguły wymaga też więcej czasu niż w przypadku zwykłej otwartej gastronomii.

    Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.

  •  
     [ 1 ]  2 następnanastępna strona (2 z 2)


     Wersja do druku         Poleďż˝ znajomym

    Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
    Zapoznaj się z regulaminem.


    KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Rational Robvita Robot - Coupe LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut Alumast
     O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
    Copyright by Gastrona.pl 2000