Lipsk, 30.10 – 02.11.2005
Polskie „dzień dobry” – niemiecki i angielski już wkrótce nie wystarczą.
Kongres „Hotel – Centrum handlowe 2005” wskazuje na potencjał turystyczny rozszerzonej Unii Europejskiej.
Budapeszt czy Praga, wysokie góry czy słoweńskie wybrzeże Adriatyku - rozszerzenie Unii Europejskiej spowodowało wzrost konkurencji dla turystyki niemieckiej, ale zarazem stwarza nowe szanse, gdyż w Polsce, Czechach, na Węgrzech i Słowacji z roku na rok wzrasta wśród obywateli tych krajów chęć podróżowania. Rozwój rynku turystycznego w Europie Środkowo-Wschodniej będzie tematem kongresu „Hotel – Centrum handlowe 2005”, który w dniu 1 listopada 2005 po raz drugi odbędzie się podczas targów GÄSTE. Organizatorem kongresu jest Zrzeszenie Hoteli Niemieckich i Niemiecki Związek Hoteli i Restauracji DEHOGA.
„Jednym z naszych celów jest podjęcie dyskusji i rozstrzygnięcie kwestii, czy nowe kraje członkowskie Unii Europejskiej są dla Europy Zachodniej wyłącznie konkurencją w walce o turystów, czy też jako rynki wzrostowe kryją w sobie duży potencjał turystyczny” – wyjaśnia Fritz G. Dreesen, przewodniczący Niemieckiego Zrzeszenia Hoteli. „Lipsk dzięki swojej bliskości do Czech i Polski jest właściwym miejscem, gdzie można by przedyskutować tę kwestię, Razem z Norbertem Tödterem, Kierownikiem działu planowania strategicznego i badań rynku Niemieckiej Centrali Turystyki (DZT) udało nam się w tym roku pozyskać znakomitych ekspertów jako referentów podczas kongresu”.
Niemcy przyciągają turystów
W swoim przemówieniu pt. „Na Wschodzie wiele nowego. Nowe kraje członkowskie Unii Europejskiej jako konkurencja i rynek źródłowy” Norbert Tödter spróbuje podjąć ten ciekawy temat. „Nowi członkowie UE bez wątpienia zaostrzają konkurencję. Dlatego też starania w Niemczech muszą być zintensyfikowane. Z drugiej jednak strony zdolność nowych krajów członkowskich do wygenerowania strumieni turystów dla Niemiec jest większa niż możliwa strata. W ogólnym rozrachunku nowe kraje członkowskie powinny zatem przynieść pozytywne efekty” sądzi Tödter.
Dynamika nowych rynków zdaniem Tödtera cały czas związana jest ze wzrostem gospodarczym. „Regułą jest, że wzrost rynku turystycznego jest nawet ponad dwa razy większy niż wzrost całej gospodarki.” Jako obiecujące źródło ruchu turystycznego do Niemiec nowe kraje unijne widziane są dopiero w dłuższej perspektywie czasowej, ale już teraz Niemcy mogą wyciągnąć korzyści z włączenia do Unii Polski i Czech, jako że zawsze w pierwszej kolejności odwiedzane są kraje sąsiednie. Tezę tę potwierdza także Fritz Baumgartner, szef TUI Polska: „Nie oczekujemy nagłego wzrostu, ale stale rosnącego zainteresowania podróżami do Niemiec, co powinno być widoczne już w tym roku, mimo istniejących jeszcze wielu barier w postaci różnych walut i niższego poziomu dochodów na wschodzie”.
Drogi do sukcesu
Niemcy nie przebiją się jako atrakcyjny cel podróży samoczynnie, podkreśla Norbert Tödter. „Sukces zależy od tego, w jaki sposób niemieckie hotele zaprezentują się gościom z nowych krajów członkowskich”. Trzeba się przestawić na inną mentalność i przygotować specjalne oferty, wyjaśnia Tödter.
Kolejnym ważnym czynnikiem jest znajomość języków obcych: „Niemiecki i angielski już nie wystarczą, aby udowodnić gościnność. Strona internetowa hotelu po polsku lub czesku, przyjazne „dzień dobry” w recepcji – tylko tak turyści z Europy Środkowo-Wschodniej, którzy są w końcu naszymi sąsiadami, poczują się zachęceni” twierdzi Tödter. „I to jest pierwszy warunek do osiągnięcia sukcesu”.
Konkurencja rośnie
Nowe kraje członkowskie Unii Europejskiej są interesującymi zarówno pod względem kulturowym, jak i krajobrazowym celami turystycznymi. Potwierdza to „Analiza podróży 2004” Organizacji Badawczej Urlop i Podróże (F.U.R.) – na pytanie, jaki kraj brany jest pod uwagę przy planowaniu wyjazdu zagranicznego, najczęściej padającą odpowiedzią są: Węgry (13,1 % respondentów). Po nich następują Czechy (6,5%), Polska (4,4%), Słowenia (3,1%) i Słowacja (2,6%).
Również w dziedzinie ochrony zdrowia i wellness Europa Środkowo-Wschodnia jest coraz częściej postrzegana jako konkurent, zwłaszcza dlatego, iż niemieckie kasy chorych wysyłają swoich podopiecznych na stosunkowo tanie kuracje do Czech i na Węgry. Według Norberta Tödtera z danych liczbowych za rok 2004 nie wynika, jakoby miał miejsce silny odpływ czy przemieszczenie się turystów do Europy Środkowo-Wschodniej. Z około 12 milionami przyjazdów w roku 2004 niemieckie uzdrowiska i kurorty zanotowały przyrost w wysokości 1,1% w stosunku do roku poprzedniego. Liczba noclegów spadła jednak o 3,7% do poziomu 66,2 milionów. To mogłoby być znakiem, iż niemieckie uzdrowiska i kurorty konkurują już nie tylko z 1.100 uzdrowiskami i kurortami w Europie, ale szczególnie z tymi 190 najtańszymi, znajdującymi się w Europie Środkowo-Wschodniej.
Kontakt dla prasy:
Ingrid Bednarsky
Leipziger Messe GmbH
tel: +49 341/678 8185
fax: +49 341/678 8182
e-mail: i.bednarsky@leipziger-messe.de
Kongres „Hotel – Centrum handlowe 2005“
1 listopada 2005
Program kongresu
10:00 Powitanie
Fritz G. Dreesen, Niemieckie Zrzeszenie Hoteli
Josef Rahmen, Targi Lipskie
10.15 Keynote
„Nie wszyscy goście szukają najtańszej oferty. Trendy rozwojowe w turystyce niemieckiej”
Prof. dr Edgar Kreilkamp, Uniwersytet w Lüneburgu
11:00 „Puste kasy i zbyt mało działań. Efektywność wspierania turystyki ze środków publicznych w Niemczech”
dr Mathias Feige, Niemiecki Instytut ds. Turystyki przy Uniwersytecie w Monachium
11:30 Przerwa
12:00 „Jakość dla wszystkich. Bilans okresowy Inicjatyw ds. Jakości z perspektywy branży hotelarskiej”
Bernd Reutemann, Hotel Bischofschloß Marktdorf i Kreativhotel GmbH
12:30 „Na Wschodzie wiele nowego. Nowe kraje członkowskie Unii Europejskiej jako konkurencja i rynek źródłowy“
Norbert Tödter, Niemiecka Centrala Turystyki
13:00 Przemówienie końcowe
Fritz G. Dreesen, Niemieckie Zrzeszenie Hoteli
13:10 Zakończenie
Przedstawicielstwo Targów Lipskich w Polsce:
Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa
00-246 Warszawa, ul. Miodowa 14
e-mail: leipzigermesse@ihk.pl,
tel: (0 22) 531 06 52, 531 06 53
fax: (0 22) 531 06 50
www.targilipskie.pl
www.gaste.gastrona.pl |