Oliwa z oliwek dla gastronomii to produkt niezbędny w każdej restauracji, znany od niepamiętnych czasów. Drzewo oliwne od ponad sześciu tysięcy lat było niemal magiczną rośliną, która do dziś symbolizuje pokój i przyjaźń.
W Polsce oliwa z oliwek wykorzystywana była początkowo do celów liturgicznych – namaszczano nią niemowlęta, królów i zmarłych. Jej nowe zastosowanie – w kuchni polskiej – znane jest od czasów królowej Bony, która wprowadziła do naszego kraju nawyki żywieniowe z regionu Morza Śródziemnego.
Dobra oliwa z oliwek dla gastronomii powinna mieć świeży owocowy zapach i lekko pieprzny smak. Wszystko jednak zależy od odmiany oliwek użytych do produkcji oliwy. Gdy oliwa z oliwek dla gastronomii posiada owocowy i lekko pikantny smak, oznacza to, że do jej wytłaczania użyto mieszanki Hojblanca i Arbequina. Jeśli zaś smak jest intensywnie pieprzny i posiada wyraźną nutę goryczy, wówczas wiadomo, że mamy do czynienia z odmianą Picual. Gdy zaś jej smak jest metaliczny, to znak, że jest zjełczała.
Wprawdzie oliwa z oliwek dla gastronomii nie ma już magicznego znaczenia, jak to było w czasach starożytnych czy w średniowieczu, to jednak nawet dziś z jej przygotowaniem związane są pewne rytuały. Specjaliści, którzy zajmują się testowaniem oliwy z oliwek dla gastronomii – kiperzy – nie mogą palić papierosów ani pić kawy. Sprawdzają oni produkt podawany w naczyniach z kobaltowego szkła, które dobrze maskuje naturalny kolor oliwy. Dlaczego? Ponieważ jakość oliwy z oliwek dla gastronomii ocenia się po zapachu i smaku, a nie po kolorze, a najlepsze jej właściwości można odkryć, gdy ma temperaturę 28-30°C.
Oliwę z oliwek dla gastronomii należy przechowywać z dala od światła i w chłodnym miejscu. Unikajmy jednak trzymania jej w lodówce, ponieważ zbyt niska temperatura powoduje krzepnięcie cieczy. Po otwarciu puszki czy butelki produkt można przechowywać przez trzy miesiące.
Stosowanie oliwy z oliwek dla gastronomii gwarantuje nie tylko świetny smak i zapach potraw, ale również sprawia, że są one zdrowe. Produkty uzyskane z pierwszego tłoczenia są bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które – w przeciwieństwie do zawartych w tłuszczach zwierzęcych kwasów nasyconych – wywierają dobroczynne działanie na organizm ludzki. Oliwa z oliwek dla gastronomii obniża cholesterol, zatem zmniejsza ryzyko chorób serca. Ponadto zawiera dużo kwasu oleinowego, który chroni między innymi przed astmą. Poza tym jest bogata w witaminy A, E, D i K.
Co więcej, oliwę z oliwek dla gastronomii powinny stosować w diecie osoby, które cierpią na stwardnienie tętnic i zakrzepy, kamicę żółciową oraz nieżyt i owrzodzenie żołądka. Artykuł ten świetnie oczyszcza organizm, a jednocześnie spowalnia starzenie, zaś u dzieci wpływa pozytywnie na wzrost kości. Oliwa z oliwek dla gastronomii jest produktem niezbędnym w diecie cukrzyków i bezglutenowców.
Oliwa z oliwek dla gastronomii zazwyczaj jest stosowana do sałatek, ale można jej używać także do wielu innych dań, gdyż podkreśla smak potraw smażonych, pieczonych i gotowanych. Powoduje, że mięso jest chrupiące, przy czym nie wnika w jego głąb. Stanowi niemal konieczność w przypadku dań z ryżu, makaronów czy owoców morza. Oliwa z oliwek dla gastronomii stanowi świetny substytut masła i margaryny w obróbce termicznej potraw, przy czym trzeba pamiętać, że produkt ten należy poddawać działaniu nieco niższych temperatur, niż klasyczne, zwierzęce tłuszcze stosowane do smażenia. Porcja oliwy z oliwek dla gastronomii może być wykorzystana do smażenia najwyżej 4-5 razy, a żeby usunąć zapach smażenia, wystarczy wrzucić do niej świeży korzeń pietruszki lub kilka kropli soku z cytryny.
Firmy, które sprzedają oliwę z oliwek dla gastronomii:
Zobaczcie Państwo : |
|
|
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.