Każdy, kto prowadzi restaurację, dobrze wie, jak ważna jest odpowiednia motywacja pracowników. Jedną z metod zarówno motywowania, jak i nagradzania personelu obsługi, jest zorganizowanie zawodów dla kelnerów i barmanów.
Takie zawody powinny trwać krótko. Konkurs, który zajmuje ponad miesiąc, powoduje silny zanik zainteresowania pracownika. Pamiętaj, aby na koniec na zwycięzcę czekała nagroda!
Zaangażuj w zawody personel jako drużynę. Włącz do konkursu wszystkich pracowników. Jeśli na przykład celem zawodów jest zwiększenie sprzedaży przystawek, możesz nagrodzić załogę z kuchni w zależności od tego, ile talerzy z przystawkami "wyjdzie" w ciągu pięciu minut albo w jeszcze krótszym czasie.
Większa ilość zwycięzców. Wprawdzie konkurencja jest zdrowa, może też jednak wywołać napięcia. Upewnij się, że nagradzasz ludzi zarówno za najwyższe wyniki, jak i za poprawę osiągnięć. Stwórz nagrody dla pracowników, którzy uzyskują osobiste rekordy. Kto dostanie 20 zł? Wypróbuj ten konkurs, aby zwiększyć sprzedaż w trakcie obsługiwania gości: wyjmij z kasy fiskalnej 20 zł (albo 50, albo 100) i powiedz kelnerom, że chcesz, aby tego wieczoru sprzedawali desery (albo przystawki, albo kieliszki wina). Pierwsza osoba, która sprzeda coś z tej listy, dostanie banknot. Banknot przechodzi z osoby na osobę za każdym razem, kiedy kolejny kelner sprzeda któryś z wymienionych produktów. Ciągnij tę zabawę przez całą zmianę. Pod koniec wieczoru ostatnia osoba, która ma przy sobie banknot (a więc jako ostatnia sprzedała produkt z listy życzeń), zatrzymuje go. Można motywowac w ten sposób pracowników na kilku zmianach, umieszczając na tablicy informacyjnej dla personelu wyniki z każdego etapu gry.
Zorganizuj loterię. Loteria to kolejny zabawny sposób motywowania pracowników do sprzedaży. Wybierz produkt z menu, którego sprzedaż chcesz zwiększyć. Powiedz kelnerom, że za każdym razem, kiedy sprzedadzą tę pozycję, ich imię zostanie wpisane na los na loterii. Kartki z imionami wrzucasz do pojemnika. Pod koniec zmiany wyciągnij los i daj zwycięzcy nagrodę. Konkurs napiwków. Jest to świetny sposób do motywowania personelu obsługi! Powiedz kelnerom, że którykolwiek z nich zakończy zmianę z największą ilością napiwków wynoszących 20% wartości sprzedaży, otrzyma nagrodę.
Poker. To bardziej ogólny konkurs, wymagający talii kart i dobrej ręki do pokera. Na początku tygodnia powiedz kelnerom, że za każdym razem, kiedy zauważysz, że świetnie obsługują klientów, dobrze wykorzystują swoje umiejętności sprzedażowe, zwracają uwagę na bezpieczeństwo albo dbają o minimalizowanie strat, dasz im kartę. Pod koniec tygodnia pracownik, który ma najlepszy układ pokera w ręce, dostanie nagrodę.
opr. Patrycja Bartula-Jakubowska Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.
|