W branży restauratorskiej dostęp do informacji na temat konkurencji może być trudniejszy niż dostęp do danych demograficznych.
Najlepszym źródłem informacji może być po prostu wizyta i posiłek w restauracjach należących do konkurencji. Inne dane można otrzymać między innymi z następujących źródeł:
Książka telefoniczna. Zdobądź ogólne pojęcie o rozmiarach konkurencji. Zajrzyj do książki telefonicznej. Uzyskasz przynajmniej dane na temat liczby i lokalizacji Twoich konkurentów.
Izba gospodarcza. Izby gospodarcze często posiadają wykazy lokalnych firm. Uważaj jednak, kiedy korzystasz z takich list, ponieważ umieszczone są na nich raczej te przedsiębiorstwa, które są członkami danej izby, nie zaś wszystkie okoliczne firmy.
Czasopisma handlowe. Mogą być dla Ciebie użytecznymi źródłami informacji o konkurentach. Dotyczy to szczególnie regionalnych czasopism handlowych.
Urząd Statystyczny. Posiada znaczną ilość informacji na temat przedsiębiorstw na danym obszarze, informacje te obejmują liczbę przedsiębiorstw i liczbę pracowników.
Gazeta lokalna. Ogląd sytuacji możesz sobie wyrobić na podstawie reklam i ogłoszeń o pracę. Większość gazet posiada również tygodniowy dodatek rozrywkowy, w którym umieszczona jest lista restauracji w danym mieście wraz z informacjami o specjalnych wydarzeniach, jakie w nich mają się odbyć.
Spójrz na bezpośrednią konkurencję. To jeden z najlepszych sposobów określenia, jaki udział w strefie handlowej zapewni Ci opłacalność. Podziel liczbę ludności danego obszaru przez liczbę konkurentów. Wynik powie, jakiego udziału w rynku możesz się spodziewać. Załóżmy, że chcesz założyć pizzerię albo już ją prowadzisz. Przypuśćmy, że strefa handlu liczy 5000 osób. Jest tam 10 pizzerii, a więc potrzebujesz 500 klientów, aby odnieść sukces na tym obszarze. Poniżej zamieszczamy porady, jak oceniać wielkość konkurencji:
Zrób wykaz. Zbuduj wykaz na podstawie książki telefonicznej. Objedź cały obszar i zanotuj uwagi na temat konkurencji. Kiedy już zrobisz swój spis, ulokuj każdego z rywali na mapie ściennej. Da Ci to całkowity obraz konkurencji.
Sklasyfikuj konkurencję. Umieść każdego z konkurentów w jednej z dwóch kategorii: konkurencji bezpośredniej i pośredniej. Konkurencja bezpośrednia oznacza restauracje oparte na tym samym pomyśle. W omawianym przypadku są to wszystkie pizzerie. Konkurencję pośrednią z kolei stanowią pozostałe restauracje – wszystkie sprzedają jedzenie, ale nie oferują menu takiego jak pizzerie. I wreszcie: ustal, jaki wpływ będzie miała konkurencja na Twoją restaurację. Jednym ze sposobów, aby to zrobić, jest obliczenie odległości, na jaką oddaleni są konkurenci. Zastanów się także, czy konkurencja jest w stanie przechwycić Twoich klientów.
Może się okazać, że odległość ma duże znaczenie w przewidywaniu przychodów ze sprzedaży. W takiej sytuacji rozłóż mapę i sprawdź, czy konkurenci mają swoje restauracje w takim miejscu, że będą mogli przejąć klientów zmierzających do Twojego lokalu. Jeśli siedziba konkurencji będzie blisko Twojej lokalizacji, może to poważnie wpłynąć na dochody.
Kiedy odległość nie jest istotnym czynnikiem w prognozowaniu sprzedaży, skieruj swoją uwagę na wszelkie inne ważne czynniki i odpowiednio oceń swoich konkurentów. Na przykład, jeśli Twoja restauracja serwuje wyjątkowe posiłki i przyciąga klientów po prostu ze względu na niespotykane menu, przestudiuj uważnie ofertę konkurencji. Jest szansa, że Twój rynek docelowy rozszerzy się na większy obszar.
Spójrz na poniższy przykład szacowania konkurencji. Powiedzmy, że ustalenia w tabeli reprezentują wszystkie restauracje w Twojej strefie handlowej. Zanotuj tego typu informacje, dzięki czemu łatwo porównasz swoją konkurencję bezpośrednią i pośrednią. Uzyskane wiadomości pomogą określić wielkość potrzebnego obiektu i tygodniowe przychody ze sprzedaży, jakich możesz się spodziewać.
Optymalna przestrzeń. Z tabeli wynika, że bezpośredni konkurenci wykorzystują od 90m² do 740m² powierzchni. Należy przyjąć, że będziesz potrzebował obiektu o podobnych rozmiarach. Jeśli uważasz, że osiągniesz dochody wyższe, niż restauracja A, a nawet wyższe niż którykolwiek z Twoich konkurentów pośrednich, poszukaj większego budynku.
Restauracja
|
Konkurencja
|
Lokalizacja
|
Rozmiar (w m2)
|
Tygodniowa sprzedaż
|
A
|
bezpośrednia
|
adres
|
740
|
30 000 zł
|
B
|
pośrednia
|
adres
|
700
|
25 000 zł
|
C
|
pośrednia
|
adres
|
740
|
15 000 zł
|
D
|
bezpośrednia
|
adres
|
700
|
5 500 zł
|
E
|
pośrednia
|
adres
|
90
|
8 500 zł
|
F
|
pośrednia
|
adres
|
100
|
10 000 zł
|
opr. PBJ
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.