Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
09.06.2025
poniedziałek
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Grill Kamado
expondo
TECNOINOX
Artykuły spożywcze
Pizzola
Debic
Cukiernia M&K
Barry Callebaut
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Prezentujemy obiekty
Jak poznać konkurencję na rynku restauratorskim


W branży restauratorskiej dostęp do informacji na temat konkurencji może być trudniejszy niż dostęp do danych demograficznych.
 
Najlepszym źródłem informacji może być po prostu wizyta i posiłek w restauracjach należących do konkurencji. Inne dane można otrzymać między innymi z następujących źródeł:
 
Książka telefoniczna. Zdobądź ogólne pojęcie o rozmiarach konkurencji. Zajrzyj do książki telefonicznej. Uzyskasz przynajmniej dane na temat liczby i lokalizacji Twoich konkurentów.
 
Izba gospodarcza. Izby gospodarcze często posiadają wykazy lokalnych firm. Uważaj jednak, kiedy korzystasz z takich list, ponieważ umieszczone są na nich raczej te przedsiębiorstwa, które są członkami danej izby, nie zaś wszystkie okoliczne firmy.
 
Czasopisma handlowe. Mogą być dla Ciebie użytecznymi źródłami informacji o konkurentach. Dotyczy to szczególnie regionalnych czasopism handlowych.
 
Urząd Statystyczny. Posiada znaczną ilość informacji na temat przedsiębiorstw na danym obszarze, informacje te obejmują liczbę przedsiębiorstw i liczbę pracowników.
Gazeta lokalna. Ogląd sytuacji możesz sobie wyrobić na podstawie reklam i ogłoszeń o pracę. Większość gazet posiada również tygodniowy dodatek rozrywkowy, w którym umieszczona jest lista restauracji w danym mieście wraz z informacjami o specjalnych wydarzeniach, jakie w nich mają się odbyć.
 
Spójrz na bezpośrednią konkurencję. To jeden z najlepszych sposobów określenia, jaki udział w strefie handlowej zapewni Ci opłacalność. Podziel liczbę ludności danego obszaru przez liczbę konkurentów. Wynik powie, jakiego udziału w rynku możesz się spodziewać. Załóżmy, że chcesz założyć pizzerię albo już ją prowadzisz. Przypuśćmy, że strefa handlu liczy 5000 osób. Jest tam 10 pizzerii, a więc potrzebujesz 500 klientów, aby odnieść sukces na tym obszarze. Poniżej zamieszczamy porady, jak oceniać wielkość konkurencji:
 
Zrób wykaz. Zbuduj wykaz na podstawie książki telefonicznej. Objedź cały obszar i zanotuj uwagi na temat konkurencji. Kiedy już zrobisz swój spis, ulokuj każdego z rywali na mapie ściennej. Da Ci to całkowity obraz konkurencji.

Sklasyfikuj konkurencję. Umieść każdego z konkurentów w jednej z dwóch kategorii: konkurencji bezpośredniej i pośredniej. Konkurencja bezpośrednia oznacza restauracje oparte na tym samym pomyśle. W omawianym przypadku są to wszystkie pizzerie. Konkurencję pośrednią z kolei stanowią pozostałe restauracje – wszystkie sprzedają jedzenie, ale nie oferują menu takiego jak pizzerie. I wreszcie: ustal, jaki wpływ będzie miała konkurencja na Twoją restaurację. Jednym ze sposobów, aby to zrobić, jest obliczenie odległości, na jaką oddaleni są konkurenci. Zastanów się także, czy konkurencja jest w stanie przechwycić Twoich klientów.

Może się okazać, że odległość ma duże znaczenie w przewidywaniu przychodów ze sprzedaży. W takiej sytuacji rozłóż mapę i sprawdź, czy konkurenci mają swoje restauracje w takim miejscu, że będą mogli przejąć klientów zmierzających do Twojego lokalu. Jeśli siedziba konkurencji będzie blisko Twojej lokalizacji, może to poważnie wpłynąć na dochody.
 
Kiedy odległość nie jest istotnym czynnikiem w prognozowaniu sprzedaży, skieruj swoją uwagę na wszelkie inne ważne czynniki i odpowiednio oceń swoich konkurentów. Na przykład, jeśli Twoja restauracja serwuje wyjątkowe posiłki i przyciąga klientów po prostu ze względu na niespotykane menu, przestudiuj uważnie ofertę konkurencji. Jest szansa, że Twój rynek docelowy rozszerzy się na większy obszar.

Spójrz na poniższy przykład szacowania konkurencji. Powiedzmy, że ustalenia w tabeli reprezentują wszystkie restauracje w Twojej strefie handlowej. Zanotuj tego typu informacje, dzięki czemu łatwo porównasz swoją konkurencję bezpośrednią i pośrednią. Uzyskane wiadomości pomogą określić wielkość potrzebnego obiektu i tygodniowe przychody ze sprzedaży, jakich możesz się spodziewać.

Optymalna przestrzeń. Z tabeli wynika, że bezpośredni konkurenci wykorzystują od 90m² do 740m² powierzchni. Należy przyjąć, że będziesz potrzebował obiektu o podobnych rozmiarach. Jeśli uważasz, że osiągniesz dochody wyższe, niż restauracja A, a nawet wyższe niż którykolwiek z Twoich konkurentów pośrednich, poszukaj większego budynku.
 

   Restauracja  

     Konkurencja     

   Lokalizacja  

   Rozmiar (w m2)   

  Tygodniowa sprzedaż  

A

bezpośrednia

adres

740             

30 000 zł             

B

pośrednia

adres

700             

25 000 zł             

C

pośrednia

adres

740             

15 000 zł             

D

bezpośrednia

adres

700             

5 500 zł             

E

pośrednia

adres

90             

8 500 zł             

F

pośrednia

adres

100             

10 000 zł             
 

Opracowane na podstawie poradnika Zarządzanie restauracją: Poszukiwanie lokalizacji na restaurację.

Zainteresowanych zakupem poradnika lub e-booka  prosimy o kontakt  pod numerem tel. (048) 385 86 11

Informacje o całej serii poradników "Zarządzanie restauracją" - www.5555porad.pl

 

null

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

opr. PBJ

Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.



 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Robvita Robot - Coupe Rational LabelFresh Cukiernia M&K Debic Barry Callebaut iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Gastromix Heinz Polska Matlix Elmak Naczynia Polska CompArt International Baziółka Gros Frogut
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000