W jaki sposób kształtują się światowe trendy w gastronomii? Co szefowie kuchni wiedzą o oczekiwaniach swoich gości i jak mogą im sprostać? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w dokumencie opracowanym przez Unilever Food Solutions, prezentującym najnowsze wyniki badania branży gastronomicznej.
Co oznacza „zdrowa potrawa”?
Najnowsze dane pokazują, że aż 66% konsumentów na świecie chciałoby mieć do wyboru zdrowsze wersje dań jedząc w restauracji, z kolei 60% z nich świadomie poszukuje takich rozwiązań w kartach menu. Te wnioski są zgodne z wynikami przedstawionymi w najnowszej odsłonie badania World Menu Report 3. Oznacza to, że potrzeba zdrowego odżywiania się nie jest chwilową modą, lecz trendem wyznaczającym kierunek rozwoju branży gastronomicznej.
– Zdrowe jedzenie kojarzy się przede wszystkim ze spożywaniem większej ilości warzyw, owoców oraz korzystaniem ze świeżych i mniej kalorycznych składników – mówi Tomasz Szlegel, szef kuchni Unilever Food Solutions. Niestety, zdrowe potrawy są postrzegane przez ok. 57% gości na świecie jako zbyt drogie. Jednak, gdy wprowadzamy jedynie niewielkie prozdrowotne zmiany, nie powinno to mieć znaczącego wpływu na cenę potrawy – dodaje.
Oczami szefów kuchni na świecie
Dla większości szefów kuchni na świecie (82%), aspekty zdrowotne dań mają znaczenie na etapie planowania menu. Aż 98% przebadanych kucharzy uznało, że ich podstawowym obowiązkiem jest oferowanie jedzenia smacznego, niewiele mniej (89%) stara się dostosować jakość dań do ich ceny. Większość z nich (67%) zwróciła także uwagę na ważną kwestię przeciwdziałania otyłości.
Oczami szefów kuchni w Polsce
Wyniki badania przeprowadzonego wśród polskich szefów kuchni wykazały, że są oni jednymi z najmniej chętnych (66%), by wprowadzać do menu informacje o wartości odżywczej potraw. Podobnego zdania byli jedynie kucharze z Wielkiej Brytanii (58%) i Stanów Zjednoczonych (66%).
Mimo to, polscy szefowie kuchni są skłonni przygotowywać zdrowsze wersje dań, ponieważ takie są pragnienia klientów. Jednocześnie wierzą także, że są w stanie serwować zdrowe dania, które jednak wciąż pozostaną dla ich gości atrakcyjne i smaczne. Co istotne, aż 70% konsumentów z Polski chciałoby mieć możliwość zamawiania nieco zdrowszych wersji dań podczas jedzenia poza domem. Te dane pokazują, że polscy szefowie kuchni są świadomi zachodzących zmian, a ich respektowanie pozwoli oferować klientom dania dostosowane do ich oczekiwań.
Metodologia
Badanie „Guest Book” zostało przeprowadzone, tak jak i w przypadku World Menu Report 3, na konsumentach w 10 państwach. Dodatkowo wśród respondentów znaleźli się także szefowie kuchni z tych krajów. Oprócz kucharzy i klientów lokali gastronomicznych z USA, Wielkiej Brytanii, Chin, Niemiec, Rosji, Brazylii, Turcji, Republiki Południowej Afryki i Indonezji znaleźli się tu także Polacy.
Szefów kuchni przebadano telefonicznie na reprezentatywnej próbie 1000 kucharzy – po 100 z każdego państwa. Dane zostały zebrane w okresie od 11 maja do 13 czerwca 2012. Analizy konsumentów dokonano natomiast za pomocą wywiadu, na reprezentatywnej próbie 5000 osób – po 500 z każdego kraju, które co najmniej raz w tygodniu jedzą poza domem. Badania przeprowadziła światowa agencja badawcza Brainjuicer.
Unilever Food Solutions – kim jesteśmy
Na całym świecie pomagamy szefom kuchni i operatorom lokali różnej wielkości usprawnić pracę w kuchni – bez rezygnacji ze smaku czy kreatywności. Nasze profesjonalne produkty pod znanymi i lubianymi markami: Knorr, Hellmann’s czy Lipton wykorzystywane są w kuchniach w 74 krajach świata.
W branży spożywczej działamy już od lat 80. XIX w. Sami jesteśmy szefami kuchni. Rozumiemy zatem kluczową potrzebę zachowania równowagi między chęcią zachwycenia gości a generowaniem zysku. Wiemy również, jak sprawić, aby menu było jeszcze bardziej świeże i ekscytujące, dostosowane do zmieniających się gustów gości.
Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.