Największy dylemat, z jakim musi zmierzyć się bar, jest taki: prawo stanowi, że nie wolno serwować alkoholu osobom nietrzeźwym. Jednak klienci niechybnie chcą być pod wpływem alkoholu, kiedy wchodzą do lokalu. Działanie w obrębie prawa jest bardzo ważne, jeśli chcesz zachować koncesję. Ale gdzie personel wytycza granicę?
Podwójne dawki alkoholu – serwować czy nie? Podwójne dawki podawane w drinku są ponad dwukrotnie silniejsze od pojedynczej
kolejki rozcieńczonej w mikserze. Dlaczego dwukrotnie? Ponieważ w drinku znajduje się miej mieszanki z miksera. Weź to pod uwagę, zanim zaczniesz oferować za dużo zachęt dla swoich klientów i za dużo podwójnych dawek alkoholu w koktajlu.
Rozwaga. Wielu klientów pije podwójne dawki alkoholu w tym samym tempie, co pojedyncze, dlatego część barów opracowała reguły, które zakazują serwowanie podwójnych porcji (na przykład podwójnej szkockiej z lodem). Poza tymi firmami inne przedsiębiorstwa mają mieszane uczucia co do tych zasad, ponieważ wiele barów nie chce nakazywać swoim klientom, co mogą, a czego nie mogą kupić. Ty znasz swoich klientów najlepiej, a więc postaraj się dokonać najlepszego osądu sytuacji.
Personel musi być stanowczy i bezpośredni, kiedy odmawia obsługi klienta. Gdy jeden barman okaże choćby odrobinę pobłażliwości w tej kwestii, klient skieruje się do niego i wykorzysta sytuację – teraz i w przyszłości. Jeśli Twoi ludzie ulegną odrobinę teraz, mogą ulec trochę więcej jutro. Bądź stanowczy!
Pilnuj osób, które siedzą z pijanym klientem. Dosyć często będą ochoczo zamawiali drinki dla osoby, która nie powinna już więcej pić. Jeśli to zrobią, lokal będzie nadal narażony na szkody.
Punkt odcięcia. Doświadczeni barmani porozmawiają z klientem, zanim odmówią mu serwowania drinków i poinformują go, że zbliża się do niebezpiecznej granicy. Zrobią to, nim gość będzie zbyt pijany i wojowniczo nastawiony. Jest to wyjątkowo ważne w przypadku radzenia sobie z młodszymi osobami. Mają one generalnie mniejszą zdolność do określania swoich granic przyswajania alkoholu.
Wymówki. Czasami klient będzie starał się dostać kolejnego drinka mówiąc, że mieszka w okolicy i będzie szedł do domu pieszo. Bez względu na prawdę zawartą w tym oświadczeniu, nadal pozostaje kwestia niezgodnego z prawem obsługiwania nietrzeźwych osób, niezależnie od ich sytuacji. Prosto wyjaśnij klientowi, jakie jest prawo i powiedz mu, że lokal mógłby stracić koncesję, jeśli złapano by jego pracowników na serwowaniu alkoholu pijanym gościom.
Unikaj zażenowania gości. Jeśli chcesz uniknąć wprawienia dobrego klienta w zakłopotanie na oczach innych ludzi, po prostu poproś o rozmowę z nim na zewnątrz albo z dala od nasłuchujących uszu. Wyjaśnij sytuację. Odrobina rozwagi w takim działaniu będzie miała duże znaczenie dla dumnego klienta.
Bezalkoholowa obsługa. Kiedy odcinasz klienta od alkoholu, nie oznacza to, że masz go odciąć od obsługi. Jedzenie, woda mineralna, kawa, mrożona herbata – te wszystkie produkty to świetne możliwości, które pozwalają nietrzeźwemu gościowi na kontynuowanie wieczornej zabawy bez wysyłania go do domu.
Poświęć więcej uwagi wstawionemu klientowi. Zaoferuj, że wezwiesz taksówkę albo nawet zapewnij bezpłatny kubek kawy czy przekąskę barową. Takie niewielkie usługi jak te mogą tylko pomóc wyjść z niezręcznej sytuacji, nie wspominając już o tym, że Ty i Twój personel wyjdziecie na dobrych ludzi.