Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...

Dziś jest:
24.04.2024
środa
Wybierz serwis
Nowe produkty i usługi
Strona główna
Informacje biznesowe
Twoja kariera
Giełda pracy
Giełda ogłoszeń
Zapowiedzi
Targi i wystawy
Hotele w Polsce
Konkursy i pokazy
Restauracje w Polsce
Mistrz poleca - Przepisy
Serwis hotelarski
Filmy Gastronomiczne
HACCP
5555 porad
Alkohole
Forum ekspertów
Forum dyskusyjne
Akademia Gastrony
Katalog produktów
Katalog firm
Prezentujemy obiekty
Stowarzyszenia i organizacje
Wydawnictwa branżowe
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Smoker
Kaleta Chłodnictwo Prz...
Testo
Winterhalter Polska
Robot - Coupe
Rational
LabelFresh
iPOS
LSI Software
Chef Mate
Artykuły spożywcze
Pizzola
Robvita
Debic
Cukiernia M&K
BOBOQ POLAND
Heinz Polska
Elmak
Baziółka
Frogut
Belfood
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Prezentujemy obiekty
Jak stworzyć restaurację zero food waste?


Surowe podejście do produktów i świadome zarządzanie restauracją przynosi korzyści nie tylko środowisku, ale również restauratorom - eliminuje straty jedzenia, wspiera lokalnych dostawców, generuje niższe opłaty za wywóz śmieci i przyciąga więcej świadomych stałych klientów. Tahina, warszawska restauracja z nowoczesną kuchnią czerpiącą z orientu, pokazuje sposoby, jak prowadzić restaurację zero food waste, w swoim unikalnym kulinarnym koncepcie.
 
Niemarnowanie żywności jest ogromnym wyzwaniem w gastronomii, zwłaszcza dla nowych restauracji. Początkowo najważniejszym założeniem było zminimalizowanie kosztów, w tym zakupu produktów spożywczych i ich przechowywania. Z czasem ekonomiczne podejście przekształciło się w jedyny słuszny sposób funkcjonowania restauracji.

- Wyrzucanie jedzenia jest mi zupełnie obce od dziecka, stąd moje przekonanie do jakże modnego teraz trendu. Ta ideologia towarzyszy nam również w biznesie. Planowanie otwarcia Tahiny było nie tylko zastanawianiem się nad wystrojem, obsługą czy menu, ale przede wszystkim nad konceptem, który wyeliminuje wyrzucanie jedzenia. Dodatkowo dochodziły do tego przesłanki czysto ekonomiczne. Nie chcieliśmy wydawać pieniędzy na jedzenie, które będziemy musieli wyrzucić z powodu braku klienta czy niskiej popularności konkretnego dania - mówi Aws Naser, właściciel i chef kuchni Tahiny.
 
Według badania przeprowadzonego na zlecenie Federacji Polskich Banków Żywności, 42 proc. Polaków przyznaje, że zdarza im się wyrzucać żywność. 35 proc. robi to kilka razy w miesiącu. Najczęściej wyrzucane produkty to pieczywo, owoce, wędliny i warzywa.[1] W naszym kraju wyrzuca się 9 milionów, a na świecie 1,3 miliarda ton żywności. Ta ilość wystarczyłaby na wyżywienie wszystkich mieszkańców Polski przez ok. 66 lat, co gorsze rocznie z powodu wyrzucanej na świecie żywności do atmosfery trafia 3,3 miliarda ton gazów cieplarnianych.
 
Racjonalne zarządzanie żywnością to nie lada wyzwanie dla każdego przedsiębiorcy w tej branży, a koncept a la carte często generuje straty. Zaproponowane menu wymaga czasochłonnych oraz kosztochłonnych przygotowań, wytwarzających ogromny food waste. Taka sytuacja powtarza się zwłaszcza przy nowo otwartych restauracjach, gdzie ciężko przewidzieć ile dań zostanie zamówionych w danym dniu. Dodatkowo, coraz większe znaczenie zyskują oczekiwania konsumentów w zakresie prowadzenia biznesu zgodnie z zasadami sezonowości i ekologii. Właściciele i szefowie kuchni muszą komponować menu i zarządzać kuchnią, tak aby maksymalnie ograniczać straty w towarze oraz by biznes był opłacalny, a zyski jak największe. Czy to cele, które da się pogodzić? Tahina udowadnia, że jest to możliwe, stworzyła nowy koncept, który po roku działalności nie generuje strat produktów spożywczych.
 
- Nasze menu jest krótkie, proste i bardzo świeże, zmieniamy je co 3 miesiące dostosowując się do aktualnego sezonu. Codziennie robimy zakupy świeżych warzyw u okolicznych dostawców czy na sąsiedzkich bazarach, oszczędzając jednocześnie na kosztach dostawy i generując mniej dwutlenku węgla. Kupujemy tylko to, czego w danym dniu potrzebujemy, a większe zakupy np. przypraw, suchych produktów czy ekologicznych opakowań robimy raz w miesiącu. Ogranicza to nam również zapotrzebowania na przestrzeń chłodniczą i eliminuje mrożenie produktów - dodaje Aws.
 
Najpopularniejszym daniem restauracji jest Tahina Bowl, która jest zestawem mezze, czyli przekąsek np. hummus, babaghanush z sezonowymi sałatkami czy kiszonkami. Zazwyczaj jest to ok. 12 elementów, które pojawiają się na każdym talerzu. Oprócz zestawu dodatków klient wybiera główny składnik, np. falafel, bobowinę czy tempeh, które są przygotowywane na kilka dni i przechowywane w opakowaniach próżniowych - znacznie przedłużając przydatność produktów. Nowe technologie znacznie ułatwiają efektywne zarządzanie kuchnią.
 
Korzyści z racjonalnego gospodarowania odpadami w restauracji oznaczają lepsze wykorzystanie zakupionej żywności, ograniczenie strat, mądrzejsze, czyli bardziej racjonalne i oszczędne planowanie menu, a tym samym: możliwość zaoferowania klientom niższych cen, potencjalnego zwiększenia popytu i tworzenie modnej karty dań – opartej na sezonowości i ekologicznych produktach. Co więcej, klienci coraz częściej wybierają wege składniki, dlatego idziemy w tym kierunku, tak aby wkrótce zaoferować menu w pełni oparte na roślinach, które jest również przyjazne naszemu klimatowi.

Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.



 Wersja do druku         Poleďż˝ znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: Smoker CHEF UNITED PAPSTAR Pizzola Kaleta Chłodnictwo Przemysłowe Testo Winterhalter Polska Robvita Robot - Coupe Rational LabelFresh Cukiernia M&K Debic iPOS LSI Software Chef Mate Grill Kamado BOBOQ POLAND expondo TECNOINOX Heinz Polska Gastromix Matlix Elmak CompArt International Naczynia Polska Baziółka Gros Frogut Alumast
 O Nas |  Kontakt |  Zarejestruj się |  Klub Gastrony |  Bezpłatne konto |  Bezpłatny biuletyn |  Polityka Cookies |  Opinie o nas |  Cennik |  Nasi Klienci
Copyright by Gastrona.pl 2000